HOP

Tragovi masona u Beču od carice Marije Terezije do danas

Park Schönbrunn je Hohenbergov “Opus Magnum”

Johann Ferdinand Hetzendorf von Hohenberg je bio bečki slikar i arhitekt kojemu je Marija Terezija dala nalog za umjetničko obnavljanje i novo koncipiranje dvorca i parka Schönbrunn. Hohenberga je do te pozicije protežirao i gurao „Maresin“ (popularno ime carice) kancelar i visokostupanjski mason Wenzel Anton grof Kaunitz, jer je Hohenberg također bio dokazani mason i ružokrižar, a vjerojatno i iluminat. S parkom Schönbrunn Hohenerg je ostvario svoj (masonski) „Opus Magnum“. Njegova tri glavna objekta koje je osobno do detalja koncipirao su Gloriette, Rimska Ruina i Obelisk, koja kroz hijeroglife kodirano vrve od masonskih i iluminatskih simbola. Hohenberg je većinom radio za svu svoju „braću“ iz loža. Od mnoštvo takvih projekta gdje je u raskošne vrtove i parkove ugradio sve moguće masonske, ružokrižarske i iluminatske simbole je najinteresantniji egiptoliki hram koji je sagradio u zamku Schönau tada najbogatijem austrijancu Friedrichu von Braunu, i to prema sceni iz „Kraljice Noći“ iz Mozartove opere „Čarobna Frula“. Von Braun se Hohebergu posebno zahvalio s jednim zlatnim šestarom, glavnim simbolom masonerije.

Tragovi masonerije u Minoritenkirche i Augustinerkirche 

Valja napomenuti i da je Hohenberg preuređivao (nadajmo se ne masonizirao) i crkve, kao i jednu od najpoznatijih Minoritenkirche (Crkva Male Braće) i Augustinerkirche (Crkva Sv. Augustina). Očito ni tu nije mogao odoljeti a da ne ostavi masonski trag. Tako je dao postaviti spomenik Pietru Metastasiou u Minoritenkirche. On je bio najpopularniji libretist svog vremena kojeg je i utemeljitelj iluminata Adam Weishaupt rado citirao. Hohenberg je na spomenik Metastasiou dao uklesati reljef s troje masonske braće skladatelja: Salieri, Mozart i Haydn. Je li crkva znala što se tu radi?
Usput, za vrijeme Domovinskog rata fra Mate Nikola Roščić je bio župnik talijanske crkve „Minoritenkirche“, a bogoslovi Augustinaca u „Augustinerkirche“ su bili naši biskupi Strossmayer, Rački, Dobrila i Bauer. Naše Austrijsko-Hrvatsko društvo, čiji sam bio suosnivač i glavni tajnik, u crkvi Sv Augustina ne upravo njima postavilo spomen-ploču, odmah nakon osnivanja društva.

Haas-Haus – stilizacija Babilonske Kule u centru Beča

Usred grada Beča nasuprot“Božjoj Kući”, katedrali sv. Stjepana podignut je Haas-Haus.
To je zgrada koja je nanovo sagrađena 1985. godine. Stari „Haas-Haus“ je izgrađen 1953. godine i bio je u izvrsnom stanju, nimalo ruševan, a bio je i bečka institucija. Za rušenje te kuće samo 30 godina nakon izgradnje zapravo nije bilo baš nikakvih razloga. No ta kod Bečana popularna institucija je maknuta, i mason visokog stupnja, „režimski“ arhitekt Hans Hollein je sagradio novu zgradu, koja se nikako ne uklapa u cijeli ambijent centra grada, na veliko negodovanje Bečana tada. Kako sam se početkom ovog tisućljeća počeo intenzivno baviti proučavanjem masonstva usporedio sam slike Europskog Parlamenta koji je stiliziran prema slici „Babilonova Kula“ Pietera Bruegela starijeg. Isto tako je usred grada Beča podignuta Babilonska Kula u obliku zgrade Haas-Haus kao masonska opozicija prema Bogu, postavljena tako da prkosi i vlada gradom iz samog centra i u neposrednoj blizini katedrale. Tek tada mi je postalo jasno kakva se to borba vodi kroz paralelne strukture za nadmoć nad čovječanstvom i kako se sve to odvija izvan javnog života, ali ipak svima vidljiva.

Ivan Vidas Punta

pismo čitatelja