HOP

DONOSIMO KRONOLOGIJU PROPASTI INA-e, KRIVCE, GUBITKE I ULOGU FRANJE GREGORIĆA

INA d.d. ZAGREB, 1990.g. – 2016.g.               

 

Od 1964. godine INA se razvila u veliku svjetsku kompaniju. Poslovala je sa 53 zemlje svijeta i bila uz bok velikih europskih naftnih kompanija – Shell, BP, OMV.

 

Odgovornost za ne donošenje razvojnih programa, poglavito energetske neovisnosti RH – domaća naftna polja, istraživanja u Siriji i Iranu, isključivo je na Vladi RH, Skupštini, Nadzornom odboru i Upravi INA-e.

 

Predsjednici Vlade RH: Gregurić, Šarinić, Valentić, Mateša, Račan, Sanader, Kosor, Milanović, Orešković, Plenković.

Ministri gospodarstva u Vladi RH: Štern, Porges, Čačić, Fižulić, Jurčić, Linić, Polančec, Vrdoljaka……

Predsjednici N.O. INA-e: Šarinić, Linić, Šuker, Polančec, Štern, S. Petrović, Vanđelić.

Generalni direktori i Predsjednici Uprave INA-e: Valentić, Gregurić, Kojaković, Štern, Dragičević, Geszti, Aldott.

 

STRANI PARTNERI I ULAGAČI U RH

 

16.01.1991. Predsjednik Tuđman primio američku delegaciju AMOCO – istraživanje Dinarida,

20.01.1991. Predstavnici Shell-a obišli 30 benzinskih postaja INA-e – poslovna suradnja,

13.03.1991.  Prvi razgovori predstavnika INA-e i OMV-a,

20.06.1991. Osnivanje INA-OMV Projekti – zajednički nastup na europskom tržištu

03.04.1992. Osnivanje zajedničkog poduzeća INA-OMV Istra

07.01.1993.  Potpisan sporazum INA-AIR BP – opskrba aviogorivom kupce AIR BP

25.06.1993.  OMV IZRAŽAVA SPREMNOST DOKAPITALIZACIJE U RNR

  1. god. INA-AMOCO Potpisan Memorandum o istraživanju Dinarida

04.02.1996.  BLED – delegacije INA-e i OMV-a: zajednički nastup, strategija razvoja

                     INA-e, modernizacija rafinerija, kupnja MOL ( INA 2,5 milijardi DEM –   

                MOL 1 milijarda DEM ),

20.03.1997.  AIR BP predlaže INA-i Joint venture, kao najveći strani kupac GM-1 ( INA             

                     Avioservisi primili priznanje međunarodne udruge IATA, za svjetsku

                     kvalitetu usluga i održavanja,

10.12.1997.  SHELL prezentira plan razvoja u RH – 50 benzinskih postaja, vrijednost

                     ulaganja 70 milijuna $. Nakon 3 godine borbe sa administracijom ODLAZI

                    iz RH,

1996.-1998.  Zajedničko istraživanje u SIRIJI – INA i američka kompanija Transglobal

                     Petroleum – procjena 80 milijuna tona nafte; INA RASKIDA UGOVOR i

                     U nagodbi plaća 2 milijuna $ penale,

 

25.02.1998.  INA-MOL razmjena iskustava o procesu privatizacije,

28.10.1998. Osnivanje zajedničkog poduzeća INA-LUKOIL – LUK-INA likvidiran 2001.

19.08.1999. Mađarski naftaši obilaze RNS, u planu RNR i naftna polja RH,

 

INA-MOL

 

17.07.2003. Vlada RH – Jurčić, potpisuje Ugovor o prodaji 25%+1 dionica.

MOL prije plaćanja 505 milijuna $ ucjenjuje  Vladu RH i dobiva upravljanje Financijama i Korporativno upravljanje te nove, dopredsjednik Uprave INA-e i Zamjenik predsjednika N.O. INA-e ( Geszti – Aldott ).

MOL je raspolagao povlaštenim informacijama, koje nije imao OMV ( U Siriji INA angažirala MOL-ovu tvrtku Geoinform, za izvođenje završnih elektrokarotažnih mjerenja ( kemijske, fizikalne i mehaničke karakteristike, sadržaj i vrsta fluida ).

 

Vlada RH potpisuje Ugovor za PARTNERSKI ODNOS s MOL-om, za kojeg se ne zna vlasnička struktura, osim da Mađarska Vlada raspolaže paketom dionica 25%+1 dionica. Danas MOL raspolaže sa 49,08% dionica INA-e, gdje je po informaciji HANF-e, MOL kupovao dionice mimo burze.

 

U 13 godina upravljanja INA-om, MOL nije izvršio osnovno iz Ugovora:

Modernizacija rafinerija u Sisku i Rijeci do 2009. godine – RNS i RNR,

INA lider na domaćem tržištu, BiH, Srbija, Kosovo, Crna Gora i Albanija,

Vrijednost kompanije smanjena za 23  %, a proizvodnja za 30 %,

Kapitalne investicije smanjene za 23% ( u MOL-u povećanje 33% ).

 

MOL nije ULOŽIO u INA d.d. ni kune, osim za kupovinu dionica i sticanja vlasništva, ukupno cca 9,5 milijardi kn.

Istovremeno je INAd.d. dizala kredite za modernizaciju rafinerija RNS i RNR, 210 milijuna eur 2010.g., 400 milijuna $ 2013.g. i 300 milijuna $ 2015.g.

MOL je kreditirao INA-u u par navrata po nepoznatim uvjetima.

GDJE SU SREDSTVA UTROŠENA?

 

GDJE BI DANAS BILA INA, A TIME I RH, DA JE PREDSJEDNIK TUĐMAN, 1996. GODINE USTRAJAO NA STRATEGIJI RAZVOJA INA-e SA PARTNEROM OMV – INA SREDNJEEUROPSKA KOMPANIJA, MODERNIZIRANE RAFINERIJE RNS I RNR, NA LONDONSKOJ BURZI 2000. GODINE, KUPNJA MOL-a, KONCESIJA AUTO-CESTE ZAGREB – DUBROVNIK, GRADNJA MARINA I HOTELA, LIDER NA TRŽIŠTIMA SLOVENIJE, BiH, SRBIJE, KOSOVA, CRNE GORE, ALBANIJE TE ŠIRENJE PREMA BALTIKU – POLJSKA NAFTNA KOMPANIJA.

ZAJEDNO SA AMERIČKIM KOMPANIJAMA ZAVRŠILI ISTRAŽIVANJA DINARIDA, SIRIJE, IRANA …..

 

 

                                                                                                 Nikola Kovačević

HOP