HOP

Američki ministar prometa najavio je dodjelu 94 milijuna dolara bespovratnih sredstava za financiranje 59 projekata pametnih gradova

Kritičari upozoravaju na ‘mrežu nadzora’ dok SAD gura naprijed s planovima za više ‘pametnih’ gradova

Dok američka vlada, tehnološke tvrtke, mediji i urbani developeri udvostručuju ideju da budući gradovi moraju biti “pametni”, kritičari upozoravaju da će urbani projekti vođeni tehnologijom pretvoriti gradove u “farme podataka”.

mr.sc. Arna Šebalj – znanstvene vijesti

Američki ministar prometa Pete Buttigieg prošlog je tjedna najavio dodjelu 94 milijuna dolara bespovratnih sredstava za financiranje 59 tehnoloških projekata pametnih gradova diljem zemlje.

Unatoč široko rasprostranjenom i rastućem protivljenju sustavima biometrijskog nadzora i kontrole povezanih s tehnologijama pametnih gradova i neuspjehu prethodnog pokušaja američkog Ministarstva prometa (DOT) da financira transformaciju pametnog grada u Columbusu, Ohio, Buttigieg je za The Verge rekao kako misli da je “pametno gradske tehnologije važnije su nego ikada.”

Critics Warn of ‘a Dragnet of Surveillance’ as U.S. Pushes Ahead With Plans for More ‘Smart’ Cities

Gradovi samo trebaju zauzeti drugačiji pristup – prvo eksperimentirati i testirati različite tehnologije, umjesto implementacije “velikog unificiranog sustava” odjednom, rekao je Buttigieg.

Nove bespovratne potpore, dio Programa bespovratnih sredstava za jačanje mobilnosti i revolucioniranje transporta (SMART), prvi su krug financiranja od 500 milijuna dolara koji će se dodijeliti za manje projekte pametne mobilnosti tijekom sljedećih pet godina, odobrenih prema dvostranačkom Zakonu o infrastrukturi iz 2021. godine .

U ovom krugu financiranja DOT je dodijelio pametna bespovratna sredstva za niz projekata , uključujući nadzor ili isporuku bespilotnim letjelicama, pametnu prometnu signalizaciju, povezana vozila, autonomna vozila, razvoj pametne mreže, inteligentne senzore i drugu infrastrukturu Interneta stvari (IoT). Neki gradovi, uključujući Los Angeles (LA), dobili su više potpora.

Razvoj pametnog grada obično se usredotočuje na implementaciju tehnologija kao što su IoT, 5G , cloud i edge computing te biometrijski nadzor za praćenje, upravljanje, kontrolu i izvlačenje profita iz niza urbanih procesa.

Whitney Webb, istraživačka novinarka i kritičarka pametnih gradova, rekla je da infrastruktura pametnih gradova treba olakšati razvoj gradova “kojima mikroupravljaju tehnokrati putem sveobuhvatnog sustava masovnog nadzora i golemog niza uređaja ‘interneta stvari’ koji pružaju stalni i golemi tok podataka koje analizira umjetna inteligencija (AI).”

‘Koncept senzora u svakom domu ne izgleda tako sjajno kao nekada’

Projekti pametnih gradova počeli su dobivati na snazi u SAD-u 2015., potaknuti programom koji je pokrenuo tadašnji tajnik DOT-a Anthony Foxx. Foxx, koji je kasnije postao glavni službenik za politiku Lyfta , sada radi u Tulcu, tvrtki rizičnog kapitala za znanost podataka. Foxx je stvorio ” Izazov pametnog grada “, koji je ponudio potporu od 50 milijuna dolara gradu srednje veličine s najboljim prijedlogom za preuređenje svog grada u “pametan grad”.

Vulcan LLC , investicijska i filantropska organizacija posvećena ostvarenju vizije suosnivača Microsofta Paula Allena i čije su usluge za stvaranje profita usmjerene na razvoj nekretnina, djelomično je financirala saveznu potporu.

Columbus, Ohio, pobijedio je 77 drugih gradova svojim “revolucionarnim” prijedlogom, ali projekt je prema većini mišljenja bio neuspjeh – skupi kiosci za planiranje putovanja postavljeni u središtu nikada nisu korišteni, autonomni shuttleovi imali su nesreće, platforma javnog prijevoza rijetko se preuzimala i kamioni povezani sa senzorima nisu uspjeli ostvariti.

Zatim, u svibnju 2020., još jedan paradigmatski projekt modela pametnog grada je propao kada je Googleova podružnica pametnog grada Sidewalk Labs odustala od planova za izgradnju prototipa pametnog grada u Torontu usred javnog negodovanja o nadzoru i profiterstvu.

Prema The Globe and Mailu , Eric Schmidt, bivši šef Googleove matične tvrtke Alphabet, opisao je projekt ovim riječima:

“Nastanak razmišljanja o Sidewalk Labsu došao je od uzbuđenja osnivača Googlea razmišljajući o ‘sve stvarima koje biste mogli učiniti kada bi nam netko samo dao grad i stavio nas na čelo’.”

Vizije poput ovih izazvale su mnogo negodovanja kako među stručnjacima tako iu široj javnosti .

Čak je i jedan od najvećih promotora koncepta pametnog grada, Wired Magazine , priznao da je skepticizam prema pametnim gradovima porastao:

“Danas, dok građani sve više razmišljaju o nadzoru omogućenom tehnologijom, koncept senzora u svakom domu ne izgleda tako sjajno kao nekada.”

San Francisco je vladi zabranio korištenje softvera za prepoznavanje lica. A Amazon se suočava sa kolektivnom tužbom u New Yorku zbog nepoštivanja gradskog zakona prema kojem tvrtke moraju obavijestiti kupce ako prikupljaju njihove biometrijske podatke.

New York je jedan od nekoliko gradova koji su usvojili biometrijske zakone. Nekoliko država, uključujući Teksas, Washington i Illinois također je donijelo slične zakone , izvijestio je Nick Corbishly u Goli kapitalizam.

Predviđa se da će globalno tržište pametnih gradova dosegnuti 696 milijardi dolara do 2028

Ali odbijanje nije spriječilo tehnološke vizionare i države da krenu naprijed s projektima pametnog razvoja. Predviđa se da će globalno tržište pametnih gradova narasti na 696 milijardi dolara do 2028., što je porast sa 467 milijardi dolara u 2022., prema izvješću o istraživanju tržišta objavljenom u ponedjeljak.

Webb je izvijestio da ga je ubrzo nakon što je Schmidt komentirao viziju iza pametnog grada Toronta, tadašnji guverner New Yorka Andrew Cuomo odabrao da predvodi napore za ponovno osmišljavanje života nakon pandemije u državi, gradeći infrastrukturu pametnog grada kroz partnerstva s izraelskom vladom .

Zapravo, blokade zbog COVID-19 dovele su do niza pozitivnih PR članaka koji promiču implementaciju pametnih gradova i nekoliko konferencija koje ih “ponovno zamišljaju”.

To je također dovelo do niza akademskih i tehničkih radova koji promiču potencijal pametnih gradova da budu korisni tijekom pandemije praćenjem obrazaca putovanja korištenjem podataka mobilnih telefona , olakšavanjem pokretanja isporuke, korištenjem IoT-a za stvaranje “ antivirusnog okruženja ,” korištenje umjetne inteligencije i velikih podataka za kontrolu i predviđanje izbijanja virusa i općenito “iskorištavanje trenutka za ‘izgradnju bolje’ i ponovno zamišljanje gradova koji su otporniji, uključiviji i održiviji,” prema Centru za strateške i međunarodne studije .

Pilot projekti pametnih gradova nastavljaju se množiti. U Japanu, Toyota gradi Woven City , prototip od 175 hektara, gdje su ljudi i stvari potpuno povezani putem podataka i senzora. Projekt će testirati nove tehnologije, poput automatizirane vožnje, robotike i umjetne inteligencije u “stvarnom okruženju”.

Istraživači proučavaju stanovnike četvrti u Helsinkiju i Amsterdamu koji su dodali pametnu tehnologiju u svoje domove i koriste informacije kako bi pomogli u razvoju “eksperimentalnih inovacijskih platformi”.

Čak su se i mali gradovi poput Caryja u Sjevernoj Karolini pretvorili u pametne gradove uvođenjem IoT senzora koji “prikupljaju podatke i omogućuju analitici da pruži uvide koji se mogu upotrijebiti” u cijelom gradu.

U Busanu u Južnoj Koreji, izvijestio je u utorak The New York Times , 54 obitelji podvrgavaju svaki aspekt svojih života prikupljanju podataka kako bi programeri mogli koristiti njihovo ponašanje kao temelj za izgradnju pametnog grada “od temelja”.

Big Tech pretvara LA u ‘farmu podataka’

DOT je dodijelio nekoliko Smart potpora LA-u — 2 milijuna dolara za upravljanje prometnicama, 2 milijuna dolara za prodaju ulaznica za prijevoz integriranu u događaje, a okrug Orange dobio je 1,6 milijuna dolara za signalni sustav javnog prometa temeljen na oblaku.

Naizgled banalan koncept ” upravljanja ograničenjima “, izvijestio je Bloomberg, “postao je u središtu ozbiljne pozornosti nekih od vodećih svjetskih tehnoloških tvrtki.”

To je popularno razvojno mjesto za startupe pametnih gradova kao što je Coord , spinoff Sidewalk Labsa, dok gradovi nastoje digitalizirati, pratiti i regulirati prostor na rubovima koji traži privatna prometna mreža pametnog grada — skuteri, bicikli, dostavljači, Uber vozači, itd.

Ostali projekti izravno su povezani s planom LA-a da bude domaćin ljetnih Olimpijskih igara 2028. godine. Zapravo, ovi se projekti uklapaju u gradski plan LA-a SmartLA 2028 , koji je razvila gradska Agencija za informacijsku tehnologiju , a prvi ga je objavio bivši gradonačelnik Eric Garcetti, prvi “ high tech gradonačelnik ” LA-a u prosincu 2020. kao plan za “iskorištavanje tehnologije u susret urbanim izazovi.”

Prema osnivaču Zillowa i promotoru pametnog grada Spenceru Rascoffu, plan da se LA “pretvori iz oslanjanja na fosilna goriva i automobile u povezani grad temeljen na podacima” činio se kao daleki scenarij kada je prvi put objavljen.

No, napisao je na svojoj web stranici: “Ta pandemija je trebala sve baciti u budućnost spremnu za digitalizaciju ranije nego što su (svi) očekivali. Ali evo nas.”

Strateški dokument od 54 stranice, objavljen 2020., ponovno je razmotren ovog mjeseca na konferenciji Pametni gradovi za bolju budućnost u LA-u ovog mjeseca.

Odvjetnik Ray Flores , koji je prisustvovao konferenciji, rekao je da je plan u najmanju ruku nerealan:

“Ovaj pametni grad naplaćuju se kao lijek za sve tegobe, ili bih trebao reći kuge, Los Angeles, s pritiskom na prekidač. To se nikada neće dogoditi.”

Što je još gore, rekao je Flores, grad koristi Olimpijske igre kako bi opravdao implementaciju drakonskih tehnologija:

“Kao domaćin Olimpijskih igara 2028., LA28 se pozicionira za daljnju tiraniju pomičući loptu usklađenosti naprijed na još većoj, gradskoj razini kako bi je svijet mogao vidjeti.”

SmartLA 2028 u širokim crtama ocrtava viziju grada koji će potrošači Olimpijskih igara posjetiti — pametnog grada za LA koji će se natjecati u digitalnom gospodarstvu.

Odvjetnik Greg Glaser , koji je proučavao plan, rekao je The Defenderu :

“U ovom dokumentu sugeriraju da je tehnologija pametnog grada potrebna jer su stanovnici LA-a žrtve, žrtve COVID-a i žrtve rasne nepravde. Ideja je da trebaju pogurati ovaj pametni grad da se natječe u digitalnom gospodarstvu i zato što su stanovnici LA-a žrtve.

“Praktični rezultat je preusmjeravanje dolara stanovnika LA-a za financiranje Big Tech-a , a Big Tech će nadzirati stanovnike LA-a 24/7 na sve distopičnije načine, a strateški dokument to navodi na vremenskoj crti.

“Svake godine tehnologija postaje sve naprednija, integriranija, a LA prikuplja sve više podataka o tim stanovnicima, učinkovito pretvarajući LA u farmu podataka.”

Prema planu, SmartLA će se graditi na gradskoj 5G infrastrukturi — prvoj u SAD-u — sa sveprisutnom ultra-brzom 5G vezom u cijelom gradu.

Grad će koristiti 5G infrastrukturu kako bi napravio ” LA City Data Lake ” za odjele i strojeve koji će međusobno komunicirati i okupiti sve podatke IoT senzora iz cijelog grada.

Ta će infrastruktura, između ostalog, omogućiti stanovnicima da koriste “jedinstvenu, digitalnu platformu za plaćanje” za opcije javnog i “mikro” prijevoza.

Grad će koristiti “etičku, proaktivnu tehnologiju” koja će identificirati krizne situacije poput požara, nasilja “ili drugih rizika za zdravlje i sigurnost stanovnika LA-a”, što će učiniti “čak i prije” nego što budu trebali nazvati 9-1-1 .

Domovi će biti opremljeni vlasničkim softverom, kao što su Amazon Echo, Google Home ili Apple Siri, koji će koristiti za pristup javnim gradskim uslugama, uključujući sadržaj knjižnice. Ljudi će također moći koristiti te alate za razgovor s višejezičnim chatbotovima , koji će koristiti AI da odgovore na sva njihova pitanja.

Postojat će automatska kontrola prometa, ulični čistači s GPS-om i pametne ulične svjetiljke koje su u San Diegu opremljene kamerama koje šalju podatke policijskim odjelima, kamerama i IoT senzorima diljem grada za otkrivanje i donošenje odluka o “prometu, kriminalu, zagađenje, rupe i grafiti.”

Grad će koristiti robotsku automatizaciju procesa za obradu gradskih dokumenata i blockchain tehnologiju za “pametno ugovaranje”.

A grad će prema planu biti ekonomski epicentar novog startup ekosustava.

COVID-19, prema gradskom planu SmartLA 2028 , pokazao je da su se “digitalni alati pojavili kao ključna slamka spasa za naše društvo — omogućujući osnovne usluge bez kontakta, ubrzana medicinska rješenja, kreiranje politika uz pomoć umjetne inteligencije (AI), koordinaciju prosvjeda kroz društveni mediji, angažman zajednice u stvarnom vremenu te opseg i tempo inovacija koji su prije bili nezamislivi.”

Radi rješavanja pitanja privatnosti i drugih problema, LA će usvojiti digitalni etički kodeks kako bi osigurao da nema neetičke upotrebe digitalne tehnologije, kao što je prepoznavanje lica, te kako bi osigurao ravnopravan pristup svim tim uslugama.

Strateški dokument vodit će „ovu digitalnu transformaciju za Grad Los Angeles kako bi se ubrzao naš oporavak u bliskoj budućnosti, dugoročno poboljšala kvaliteta života za sve Angelenos i uspostavila infrastruktura pametnog grada koja je neophodna za učinkovito domaćinstvo Ljetnih olimpijskih igara 2028. i paraolimpijske igre.”

‘Mreža infrastrukture za nadzor’

Francuski predsjednik Emmanuel Macron na sličan se način založio za uvođenje sustava nadzora s umjetnom inteligencijom za Olimpijske igre u Parizu 2024. godine. Ranije ove godine, kada je francuski Senat odobrio nove ovlasti masovnog nadzora uoči Olimpijskih igara, pravni odbor Senata odbacio je predloženi amandman koji bi omogućio prepoznavanje lica.

Ali Amnesty International upozorava da će svaki digitalni nadzor koji pokreće umjetna inteligencija kršiti prava na privatnost i proširiti policijske ovlasti “trajnim proširenjem vladinog arsenala opreme za nadzor”.

“Ponovno punjenje sigurnosnih aparata masovnim nadzorom vođenim umjetnom inteligencijom opasan je politički projekt koji bi mogao dovesti do širokih kršenja ljudskih prava”, rekla je Agnes Callamard, glavna tajnica Amnesty Internationala.

“Svaka akcija u javnom prostoru bit će uvučena u mrežu nadzorne infrastrukture, potkopavajući temeljne građanske slobode”, dodala je.

Amnesty International je izvijestio da će prema novim mjerama masovnog nadzora koje pokreće AI, kao što je televizija s titlovima, kamere i dronovi na utakmicama, prikupljati podatke svih u javnom prijevozu ili na stadionima. Omogućit će službenicima da identificiraju “nenormalne” ili “sumnjive” aktivnosti.

Callamard je rekao:

“Ove preširoke definicije koje su dužnosnici postavili za kategoriziranje ‘sumnjivih’ i ‘nenormalnih’ aktivnosti u gomilama vrlo su zabrinjavajuće. Moramo si postaviti neka hitna pitanja: Tko postavlja normu za ono što je ‘normalno’?

Dužnosnici koji kontroliraju označavanje ‘nenormalnih ili sumnjivih’ aktivnosti u društvima također imaju moć pogoršati odvratan učinak na neslaganje i prosvjede te pojačati diskriminaciju protiv zajednica koje su već ciljane.”

HOP na Telegramu

https://t.me/hopportal

Telegram kanal Arna Šebalj:

https://t.me/arnakanal