Što uopće vlada prodaje: ZAŠTO MINISTAR PRIKRIVA “GIGANTSKI” LOPOVLUK U HEP-u?

0
3041

ZAŠTO MINISTAR PRIKRIVA “GIGANTSKI” LOPOVLUK U “JEDNOM GIGANTSKOM DRŽAVNOM PODUZEĆU”?

 

Zbog mnogih znanih i neznanih prijatelja i poznanika, koji mi daju potporu i ohrabruju me u nastojanju da ukažem na nepravilnosti u radu  državnih poduzeća posebice HEP-a, ne mogu, ignorirati njihova traženja.  Mole me da nastavim  priču o ministru Goranu Mariću( i prof. Matkoviću-savjetniku našeg ministra),  koji  dosta uvijeno i zatvoreno priča u svom intervjuu, danom jednim dnevnim novinama, a  o nepravilnostima u upravljanju državnom imovinom, odnosno upravljanju strateškim državnim poduzećima, pa tako između ostalog kaže:

„/pitanje novinara/ Osim financijskih pokazatelja, što ste još otkrili u toj analizi, koje specifične troškove, kakvi su ugovori uprava, kakve su sve povlastice i bonuse imali i što ćete tu mijenjati?

 

G.M.: Analiza je pokazala visoku razinu poslovne neodgovornosti u strukturi troškova. Tako je na troškove intelektualnih usluga potrošeno 604 milijuna kuna. Na troškove promidžbe, informiranja i oglašavanja potrošeno je 612 milijuna kuna, i to HEP najviše, 145,8 milijuna kuna, pa HPB d.d. 113 milijuna kuna. Na troškove službenog puta u istom je razdoblju utrošeno 483 milijuna kuna, na troškove reprezentacije 172 milijuna kuna, uz napomenu da je njih deset potrošilo na reprezentaciju više nego svih ostalih 40 zajedno. Na donacije se potrošilo 239 milijuna kuna. Na otpremnine članova uprava u tih sedam godina potrošeno je 41,5 milijuna kuna. Na bonuse, nagrade i stimulacije članovima uprava dodatnih 25,8 milijuna kuna. Svi navedeni troškovi, s javnobilježničkim i odvjetničkim, ukupno iznose 2,6 milijardi kuna. Kad promatramo brojke i način na koji se to radilo bez selekcije i poslovnih kriterija, jednostavno je neshvatljivo i neprihvatljivo da, primjerice, jedno ključno državno, gigantsko društvo, to može prakticirati. Ne razumijem taj nedostatak osjećaja, to nerazumijevanje misije, tu otuđenost uprave jednog tako važnog društva od razumijevanja odnosa prema vlasniku, državi i ukupnoj javnosti.

 

/pitanje novinara/Koje je to društvo?

 

G.M.: Jedno gigantsko. Imamo primjer jednog trgovačkog društva koje je na tržištu prodalo obveznice u vrijednosti od 2,5 milijardi kuna, bez jasne svrhe i investicijskog programa uz 6,1 posto kamate, da bi potom imali višak likvidnosti od tri milijarde kuna, od kojih je najveći dio oročen uz 0,01 posto kamata.“

 

Zanimljivo je pogledati u analitku troškova marketinga HEP-a jer iz njih je lako iščitati da li je ova kompanija ostvarila ikakvu korist od ulaganja u ovo područje poslovanja.

U ožujku 2016., Sektor za korporativne komunikacije HEP-a d.d. izdao je OBRAZLOŽENJE REBALANSA SPONZORSTVA; Predmet: -Rebalans Gospodarskog plana za 2016. godinu-Prijedlog Odluke o obrazloženje, a iz kojeg će nam biti manje više jasno tko je imao korist od ovih novaca.

Tako se u OBRAZLOŽENJU kaže – citiram:

„ Sektor za korporativne komunikacije pripremio je prijedlog Odluke o rebalansu Gospodarskog plana za 2016.godinu na planskoj stavci 13302-sponzorstva.

 

Gospodarskim planom za 2016-godinu za troškovni centar Sektora za korporativne komunikacije, u skladu sa smjernicama Uprave, nisu osigurana dovoljna sredstva.

 

Uz zbirne iznose na planskoj stavci 13302-sponzorstva na kojoj se predlaže povećanje u prijedlogu Odluke dajemo specifikaciju sponzorstva, informaciju o prijedlogu rebalansa na planskoj stavci 13302-sponzorstva.

 

Hrvatska elektroprivreda d.d. nalazi se na otvorenom tržištu. Snažna konkurencija i stalan gubitak tržišnog udjela, polazište su za rast ulaganja u promociju Hrvatske elektroprivrede i njenih proizvoda i usluga, kroz medijska pokroviteljstva i sponzorstva. Navedeni alati usmjereni su na promociju prodajnih proizvoda ali i u svrhu jačanja korporativnog identiteta. Jačanje korporativnog identiteta posebice je važno u razdoblju provedbe restrukturiranja HEP d.d., kao i restrukturiranja največe članice HEP grupe HEP-ODS-a, a sve kao potpora strateškom komuniciranju. Snažan korporativni identitet temelj je za odašiljanje redovnih komunikacijskih poruka ali i oslonac u kriznim komunikacijskim procesima.

 

Činjenica je da više ulaže u komercijalne projekte kojima ostvarujemo marketinšku dobit a manje ulažemo u donacije.

 

U 2016. godini  došlo je do realizacije nekoliko novih sponzorskih projekata značajnog volumena a koji nose posebne preporuke Vlade RH i njenih tijela-isto tako došlo je i do povećanja sponzorskih prava a samim time i povećanja ulaganja. S obzirom da će se i dalje ulagati u komercijalno isplative projekte predlažemo rebalans u iznosu od 2.000.000,00 kn.

 

Povećana su ulaganja u slijedeća sponzorstva:

  • Projekt „Tour of Croatia“, kojim osim karaktera marketinškog ulaganja nosi i osobine društveno odgovornog poslovanja te preporuku Vlade RH i MINGO koje poziva na uključenje Hrvatske elektroprivrede u navedeni projekt (povećanje u iznosu od 720.000,00 kn prema iznosu iz 2015. godine);
  • Sponzorstvo nacionalnih sportskih saveza: Hrvatski rukometni savez, Hrvatski vaterpolski savez, Hrvatski skijaški savez i Hrvatski košarkaški savez (povećanje u iznosu od 800.000,00 kn prema iznosu iz 2015. godine);
  • Sponzorstvo Hrvatskog judo saveza (povećanje u iznosu od 900.000,00 kn prema iznosu iz 2015. godine);
  • Sponzorstvo Hrvatskog stolnoteniskog saveza (povećanje u iznosu od 70.000,00 kn prema iznosu iz 2015. godine);
  • Projekt Pokreni se 2016 povećana su ulaganja prema iznosu iz 2015. godine, za 40.000,00 kn.

Ukupno povećanja: 2.530.000,00 kn

 

Proširenje plana sponzorstva:

  • Sponzorstvo Hrvatskog teniskog saveza u iznosu od 500.000,00 kn
  • Sponzorstvo projekta „Pannonian Challenge“ u iznosu od 600.000,00 kn
  • Sponzorstvo Hrvatskog ragbijaškog saveza u iznosu od 220.000,00 kn
  • Sponzorstvo međunarodnog projekta Brzi&Žestoki 2016. u iznosu od 100.000,00 kn
  • Sponzorstvo festivala „Ana u gradu“ u iznosu od 100.000,00 kn
  • Sponzorstvo Hrvatskog sportskog plesnog saveza u iznosu od 50.000,00 kn
  • Sponzorstvo Udruge ratnih veterana 2. Gardijske brigade „Gromovi“ u iznosu od 50.000,00 kn
  • Sponzorstvo Unison hrvatskog glazbenog saveza (Porin) u iznosu od 60.000,00 kn
  • Spozorstvo za dugometražni film „S one strane“-Interfilm u iznosu od 35.000,00 kn
  • Sponzorstvo konferencije Energy Investment Forum u iznosu od 90.000,00 kn
  • Sponzorstvo konferencije za DOP projekt Hrvatska pamet Hrvatskoj 2016. u iznosu od 35.000,00 kn

Ukupno proširenja: 1.840.000,00 kn

 

Ostala sponzorstva – planirane aktivnosti do kraja godine u iznosu od 2.000.000,00 kn

 

  • Sponzorstvo ATP turnira u Umagu u iznosu od 700.000,00 kn
  • Sponzorstvo Jet ski savez Hrvatske u iznosu od 220.000,00 kn
  • Sponzorstvo projekta „Design District Zagreb: Martićeva ulica kao središte kreativne urbane zone“ u iznosu od 180.000,00 kn“. –završetak citata

 

Posebno upada u oči marketinško ulaganje u teniski savez 500 tis. kuna te potpora turnira u Umagu u visini od 700 tisuća kuna.

Dakle, dragi Hrvati vaša nacionalna elektroprivreda uložila je u ime vas 1.200.000 kuna u ovaj elitistički bogati sport!i Zbog toga imali ste prilike vidjeti glavninu HEP-ovog menadžmenta zajedno sa svojim priležnicama koje su nagrađene prvoklasnim menadžerskim funkcijama sa svim privilegijama koje s tim idu (automobil, sl. kartica, mobitel…..) kako se šepure na svečanim tribinama i provode na račun ove firme u večernjim bakanalijama na ovom turniru.

 

Inače, kod ulaganja za ovaj vid poslovanja marketinška i poslovna struka zna da svaku uloženu kunu treba stručno pravdati kroz takozvani ROMI indeks (Return Of Marketing Investment) pa bi bilo vrlo zanimljivo kakav je povrat sredstava za ovu investiciju predviđen u HEP-u, a ako se on uopće nije ni računao pitanje je tko je odgovoran od rukovodno menadžerske strukture za taj propust.

Kako je ministar Marić angažirao penzioniranog HEP-ovca profesora hrvatskog jezika Mihovila Bogoslava Matkovića koji je dugo godina vrlo uspješno funkcionirao u ovom prostoru za vidjeti je da li je to kadrovsko rješenje sračunato da se stavi šapa nad ovim atraktivnim fondom. Čak i široj javnosti je poznato da sportski timovi da bi „motivirali“ osobe koje im osiguravaju donacije istima daju 20 – 30% doniranih sredstava u kešu na ruke.

Drugi „Gigantski“ lopovluk i bezobrazluk koji očito zahvaljujući ministru Mariću i sličnima koji „ne optužuju nego samo ukazuju na pojave“, prolazi „ispod radara“ je već navedena razlika između kamata – prinosa na obveznice koja se postizala na tržištu kapitala i onoga što je HEP ugovarao na američkom dolarskom tržištu iznosi preko 150 milijuna dolara. Naime, država Hrvatska je gotovo u isto vrijeme na istom inotržištu posegnula za nabavkom svježeg kapitala putem plasmana obveznica i ostvarila je kamatu od 3,57% iako je i ona poput HEP-a u dubokom „junk“ kreditnom razredu.  Dakle, nije teško izračunati da će HEP ako je ovdje riječ o obveznicama s rokom dospijeća od 5 godina, u ove dvije transakcije platiti za kamate preko 150 milijuna USD više nego što će platiti država, pa se postavlja logično pitanje tko se sve „ugradio – nahranio“ s ovih 150 milijuna USD? I sve ovo je prošlo neopaženo pored Nadzornog odbora, regulatora, revizora, policijsko represivnog aparata, skupo plaćenih političara uključivo i tada saborskog zastupnika i predsjednika saborskog odbora za financije, a sada ministra Marića koji u ovom intervjuu ne  barata niti pravim iznosom, niti se usudi prozvati prave krivce već ih krije iza izraza „gigantsko“ poduzeće. U Nadzornom odboru kojim predsjedava sedamdesetpetogodišnji  Milanovićev povjerenik Nikola Bruketa nalazi se i ekonomski stručnjak dr. Žarko Primorac koji je morao, ako ima kompetenciju i minimum stručnog i ljudskog poštenja reagirati na očitu višemilijunsku pljačku. Ili je možda kad se odlučivalo o ovoj stvari eskivirao sjednicu N.O. kao što je to učinio kad se na još sramotniji način na pritisak ex ministra Vrdoljaka pokušalo uvesti Ruse u vlasničku strukturu HEP-a preko IPO modela dokapitalizacije 25% vrijednosti kompanije uz izgovor da se ide na prikupljanje sredstava za budući investicijski ciklus.

I da svi dragi MOST-ovci, hvala vam što ste“ puno učinili za malog čovjeka“, dajući preporuku kako HEP treba raditi i koga sponzorirati! Kako se kaže „niste krali, ali ste držali lojtre“! Sudjelovali ste u ožujku 2016. u  Vladi RH i MINGO je vodio vaš čovjek gdin. Panenić, pa vi opet krivnju prebacite na HDZ i recite da niste o ničemu imali pojma! I da, ne zaboravite HNS koji ste nemilice blatili i skrivali svoju nesposobnost napadima na njih, a niste bili u stanju maknuti njihove i SDP kadrove sa  pozicija u HEP-u, ali i mnogim drugim državnim poduzećima! A zašto bi ih micali, pa svi ste vi isti, mičete samo one koji su drugačiji od vas!

A. Jeličić