Osvrt na knjigu Blanke Matković o komunističkim zločinima na engleskom jeziku

0
1600

Prijevod s engleskog jezika/objavljeno 5. studenog 2017. www.amazon.com)

Blanka Matković, kandidatkinja dr.sc. na sveučilištu Warwick, Ujedinjeno Kraljevstvo, upravo je na engleskom jeziku izdala u knjižnom izdanju svoju dizertaciju sa studija Magistar Filozofije. Naziv knjige je “Croatia and Slovenia at the End and After the Second World War (1944-1945): Mass Crimes and Human Rights Violations Committed by the Communist Regime” [Hrvatska i Slovenija na koncu i nakon Drugog svjetskog rata (1944-1945): Masovni zločini i kršenja ljudskih prava koje je počinio komunistički režim].

Knjiga je napisana izuzetno dobro, a primjer je i istaknutog autorstva – činjenična, jasna, neodoljiva i bitna. Kroz svoje istraživanje te pažljivo kopanje po državnim i drugim povijesnim arhivama Matković iskopava brojne masovne grobnice komunističkih zločina, donosi u našim mislima u život mnoštvo žrtava i strašne posljednje trenutke njihovih inače ponosnih života, te u knjizi otkriva do sada nepoznate detalje o komunističkim zločinima.

«Ova se knjiga usredotočuje na događaje koji su se dogodili krajem 1944. i 1945. u Hrvatskoj i Sloveniji kada je intenzitet nasilja bio najsnažniji. U to je vrijeme Komunistička partija Jugoslavije (KPJ), koju je potpomogla Narodna oslobodilačka vojska Jugoslavije, Vojska Jugoslavije, Odjel za zaštitu naroda (OZNA) i Korpus Narodne odbrane Jugoslavije (KNOJ) provodila organizirani teror, ne samo zastrašivanjem, progonima, mučenjima i zatvaranjima, nego i egzekucijama velikog broja građana koje je KPJ smatrala nelojalnim, pasivnim, ideološkim neprijateljima ili klasnim neprijateljima. Međutim, istraživanje ratnih i poslijeratnih zločina počinjenih od strane komunističkog režima nije bilo moguće do 1990. godine, odnosno nakon demokratskih promjena u Jugoslaviji. Ova knjiga se temelji na dokumentima koji se čuvaju u arhivima Hrvatske, Slovenije, Ujedinjenog Kraljevstva i Srbije. Mnogi od njih, osobito oni u Hrvatskoj, nedavno su postali dostupni javnosti, što ih čini izuzetno vrijednim izvorom podataka akademicima i studentima ovog područja i koji rasvjetljavaju ove povijesne događaje …» (citat sa stražnje korice knjige)

S ovom knjigom Blanka Matković donosi jednu od najstrašnijih i najbolnijih priča svih vremena. Komunistički zločini. Ovo je rijetka knjiga na engleskom jeziku po brojnim mjerama, od kojih je najvažniji način na koji je Matkovic obuhvatila veličinu komunističkih zločina nad hrvatskim narodom. Ono što je zastrašujuće i tragično je stvarnost u Hrvatskoj, prepuna komunističkih potomaka na vlasti, među kojima ima mnogo onih koji neprestano okreću glavu od tih zločina i tako čine neoprostivu nepravdu svojoj zemlji i narodu.

Ova knjiga pokazuje kako su se teror, ideologija i masovno ubojstvo integrirali i institucionalizirali u sferu opresivnog uspona na vlast komunističke partije u Jugoslaviji. Kroz izvore prikazanih činjenica, knjiga pruža čitatelju izvorne uvide i anegdote o načinima na kojima su komunisti počinjavali zločine protiv političkih protivnika – nevinih ljudi – tako stvorivši naciju žrtava što već generacijama cijelom narodu ne da mira.

Iako knjiga otkriva hladne i brutalne dokumentirane i istražene činjenice o masovnim komunističkim zločinima počinjenim protiv hrvatskog naroda u Hrvatskoj i Sloveniji, ista se čita kao potresujući žanrovski “Real Crime” roman – t.j., teško ga je spustiti iz ruku dok se u cijelosti ne pročita. Ovo je ujedno i knjiga koja otvara oči o tome kako su politička provođenja komunističkog terora nemilosrdno razarala hrvatsko biće u njegovim nastojanjima za slobodom i neovisnosti. Ova je knjiga i brižljiva, široka studija smrzavajućih činjenica o masovnim ubojstvima i pokazuje kako su bivše jugoslavenske komunističke institucije zajedno sa svojim partizanskim oružanim snagama opustošivale i samu dušu hrvatske slobode i nezavisnosti, a ova neriješena krvava prošlost i dalje otima hrvatsku današnjicu te prijeti zadaviti njezinu budućnost.

Opasna je staza slijediti istinu o komunističkim zločinima. Komunistički su zločini gotovo pet desetljeća komunističkog režima u bivšoj Jugoslaviji karakterizirali i samu bit tog režima. Većina iz vladajućih elita u Hrvatskoj tijekom proteklih par desetlijeća potječe izravno iz komunističkog režima, uključujući i njegovog aparata terora. Malo je vjerojatno da će oni dobrovoljno sami sebe osuditi i privesti pravdi, a ovu knjigu, zajedno s drugim objavljenim na istoj temi, uglavnom zanemaruju pristrani mediji kako to čine i vladajuće elite. Imajući ovo u vidu, kako se Hrvatska uopće može smatrati ozbiljnom demokracijom koja se riješila totalitarnog režima? Hrvatska je ranih 1990-ih godina podnijela krvavi rat kako bi postigla otcjepljenje od komunističke Jugoslavije, ali se još uvijek danas odbija suočiti sa svojom komunističkom, totalitarnom prošlošću i pri tome ugrožava blagostanje i dobrobit vlastitog naroda.

Knjiga Blanke Matković također služi kao jedno značajno razbijanje šutnje nad strahotama komunizma u Jugoslaviji koji je izazvao toliko puno patnje – detaljna otkrića mnogobrojnih masovnih zločinačkih događaja diljem Hrvatske i Slovenije posebna su dokazivačka snaga ove knjige. Čitaju se kao dramatična “kaznena optužnica” protiv totalitarnog komunizma popraćena popisom činjeničnih dokaza grozota. Optužnica postaje daleko nadmoćna ako uzmemo u obzir velika područja pogođena komunističkim zločinima dokazanim u ovoj knjizi, dajući istinski kolosalnu evidenciju kostura i, osim izopačenja političkog bijesa, apsolutno nedokučivoj patnji.

U svojoj knjizi Matković pokušava pružiti odgovore na pitanja koja tijekom proteklih sedamdesetak godina zanimaju mnoge, a ta pitanja su:

1. Koliko je ljudi ubijeno u Jugoslaviji tijekom i neposredno nakon Drugog svjetskog rata i koliko ih je postalo žrtvom komunističke represije?

2. Koje su vojne postrojbe počinitelji?

3. Kako su izvršili smaknuća?

4. Je li nasilje sustavno organizirano i izvedeno pod zapovjedništvom Jugoslavenske vojske i Komunističke partije Jugoslavije?

Nakon čitanja ove knjige, svaki će se čitatelj/čitateljica sigurno zapitati: što sada? Matković transportira čitatelje u ona tragična vremena komunističkih zlodjela, pa čak i ako prezentirani dokazi ne mogu, nakon više od sedamdeset godina, poslužiti kao dokazi za postupak krivičnog suda, sigurno služe kao dokaz za moralno suđenje protiv komunizma, koje bi, ako će Hrvatska uopće stati na noge zdrave države, moralo biti postavljeno kao nacionalni prioritet u Hrvatskoj. Ina Vukic, prof. (Zgb); B.A., M.A.Ps.(Syd)

Ina Vukić

HOP