VLASNICI MEDIJA U HRVATSKOJ:Tko vlada hrvatskim medijima taj vlada i državom?

0
2061

Tko je vlasnik i tko uređuje glavne hrvatske medije?

Večernji list i 24 sata u 100% vlasništvu srpske Adria Media Grupe!

Uz Večernji list i 24sata Adria Media Grupa na hrvatskom medijskom prostoru odgovorna je za časopise Story, Elle, Cosmopolitan, Sensa, Men’s Health, National Geographic te za portal roditelji.hr

Večernji list pokrenut je 1959., a nakon raspada Jugoslavije Hrvatska ga preuzima 1990. godine. Većinski vlasnici bili su Fond za privatizaciju i Fond Mirovinskog osiguranja koji su ga pod sumnjivim okolnostima prodali 1998. godine.

Naime, Večernji list preuzela je tvrtka s Djevičanskih otoka Caritas Fund Ltd., osnovana samo nekoliko dana prije, a od 2001. godine Večernjim listom upravlja austrijska Styria Medien AG odnosno Katholischer Medien Verein Privatstiftung (“Privatna katolička medijska zaklada”) o kojoj se malo zna, osim da je suprotno imenu izrazito liberalnih nadahnuća i nije bliska Crkvi.

Inače, iste godine kada je odlučena prodaja Večernjeg lista, osnovan je i Jutarnji list čiji je prvi bio Europapress Holding iza kojeg su stajali Ninoslav Pavić i njemačka Funke Mediengruppa, svatko s 50% udjela u vlasništvu.

Zbog svega je prodaju Večernjeg lista istraživao i posebni saborski odbor koji je, prema riječima predsjednika povjerenstva Joška Kontića zaključio čak 13 nepravilnosti odnosno kršenja zakona i drugih akata te je upozorilo na visoku razinu neregularnosti postupka dionica poduzeća Večernji listi. On je 2009. godine za Slobodnu Dalmaciju kazao da je to bilo i više nego dovoljno za poništenje pretvorbe Večernjeg lista, no do toga nikada nije došlo.

Dok se Styrija u početku većinom fokusirala na tržište dnevnih novina to se mijenja 2006. godine kada odlučuje postati konkurencija EPH na tržištu magazinskih izdanja. Tada se u hrvatskoj pokreće tvrtka Adria Magazines u kojoj zajednički sa Styrijom sudjeluju Gruner+Jahr, najveći njemački izdavač magazina te Sanoma Magazines u vlasništvu finske Sanoma grupe.

Njih troje pokreću 17 magazinskih izdanja među kojima će biti National Geographic, Klik, Elle, Elle Dekor, Story, TV-Story, magazin Vjenčanja, portal Croportal.net, roditelji.hr i brojni drugi.

Samo tri godine kasnije Sanoma grupa na svojim stranicama objavljuje: “Adria Media Zagreb jedna je od vodećih izdavačkih kuća u Hrvatskoj i dio je Adria Media Holdinga (AMH), zajedničkog ulaganja tvrtki Sanoma Magazines International i Gruner+Jahr s podružnicama u Sloveniji, Srbiji i Hrvatskoj. U to vrijeme se pod AMH-om nalazi 40 magazina.

Godine 2013. Sanoma i njezini partneri Gruner+ Jahr i Styria Media prodali su svoje zajedničko ulaganje u tvrtki Adria Media Serbia Kurir-infou te Sanoma u cijelosti izlazi sa srpskog tržišta, a godinu dana kasnije Sanoma i Grner+Jahr prodaju svoj udio u tvrtki Adria Media Zagreb te ona odlazi u vlasništvo tvrtke Adria Media Grupa.

Tu je važno istaknuti da prelaskom tvrtke Adria Media Serbia Kurir-infou, ona prestaje postojati te se osniva tvrtka Adria Media Grupa (AMG), pod koju će godinu dana kasnije završiti i Adria Media Zagreb.

Naime, 2015. godine na čelu AMG-a je bio srpski poduzetnik Aleksandar Rodić te ta tvrtka objavljuje kako su srpski mediji vraćeni u srpske ruke. Pod kontrolu AMG-a tako ulaze Politika i njen ured za tiskanje koji je do tada bio u vlasništvu njemačkog WAZ-a. Sveukupno AMG kontrolira preko 50 printanih izdanja magazina i tjednika te operira Srbiji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i Makedoniji.

Prije dvije godine Styria je najavila kako je započela proces prodaje 25 posto udjela Styria Media Internationala u Adria Mediji Zagreb, te beogradska Adria Media Grupa preuzima stopostotno vlasništvo u Adria Mediji Zagreb.

U ovom trenutku AMG je između ostaloga vlasnik srpskog ekstremističkog tabloida Kurir koji redovito Hrvate proziva za navodno ustaštvo, a iza AMG-a stoji tvrtka “Mondo Inc” d.o.o. koja je registrirana u Beogradu. Mondo u svom vlasništvu uz Adria Media Grupu posjeduje Adria Media Magazin u Beogradu, Adria Media Invest u Beogradu, Adria Mediji Zagreb u Zagrebu i tvrtku Admatic Media u Beogradu. Nadalje, Mondo, odnosno AMG pod svojom kontrolom ima 45 tiskanih izdanja, 26 digitalnih izdanja i 34 YouTube kanala te je članica Asocijacija Medija Srbije.

IZA ADRIA MEDIA GRUPE STOJI BIVŠI ČELNIK NOGOMETNOG I KOŠARKAŠKOG KLUBA CRVENA ZVEZDA

Na čelu Mondo Inc d.o.o.-a nalazi se Igor Žeželj koji je kao menadžer bio na čelu nogometnoga i košarkaškoga kluba Crvena Zvezda, a u srpskim medijima pisalo se kako iza Žeželjeve tvrtke zapravo stoji Telekom Srbija.

“Poveznice Igora Žeželja, portala Mondo i Telekoma Srbija stvorile su sumnje da je država putem Telekoma Srbija ušla u vlasničku strukturu AMG-a nakon akvizicije kabelskih operatora Kopernikus, Radijus Vektor i AVcom. To su neslužbeno BIRN-u demantirali visoki dužnosnici Telekoma Srbija”, pisao je Media ownership monitor Serbia.

Inače Udruženje novinara Srbije priopćilo je 2019. godine kako je preuzimanjem Adria Media Grupe Igor Žeželj postao vlasnik i tvrtke Adria Media Magazine, stoga obje firme u svom vlasništvu imaju ukupno 41 medij. Uz to, Adria Media Zagreb koja je u 100% vlasništvu srpske Adria Media Grupe na hrvatskom medijskom prostoru odgovorna je za časopise Story, Elle, Cosmopolitan, Sensa, Men’s Health, National Geographic te za portal roditelji.hr

Inače, današnja članica uprave tvrtke Adria Media Zagreb, bivša je prokuristica Večernjeg lista i Styrije u Hrvatskoj.

Dr. Ivica Granić  profil